Les 7: Kernverhaal + Canva Tutorial

Je kernverhaal is de eyecatcher!


Zij trekt de aandacht van de lezer en maakt nieuwsgierig. Hieronder vind je wat er niet mag ontbreken in je kernverhaal.

Header/Banner!

Voeg karakter toe aan je CV en versterk
je Personal Brand/je Merk met een banner of headerfoto.

  • Gebruik een foto die karakteristiek is voor jou (zie voorbeeld hieronder).
  • Of een metaforisch beeld van jouw vak.
  • Of een metaforisch beeld van jouw titel/oneliner.
  • Of een foto van een sport waar je redelijk fanatiek in bent.
  • Of een afbeelding met tekst.

N.b. Een banner is een mooie toevoeging maar het hoeft niet.

 

Titel + tagline

Geef de lezer richting, emotie en context.

  • Een titel CURRICULUM VITAE bovenaan je CV is not done.
  • Het is namelijk duidelijk voor de lezer dat het document een CV is. 
  • Je naam als titel is gebruikelijk.
  • Gevolgd door
    • een kenmerkende one-line pitch, slagzin, bijline, tagline, slogan
    • of een kenmerkend citaat van een klant of iemand die jij bewondert.
    • een kernzin waar je mee geassocieerd wordt.
    • of je functietitels.
  • De formule voor je kenmerkende one-line pitch, tagline is naar voorbeeld van Jochem Klijn, auteur van Social Meaning. In het onderdeel profieltekst komt dit ook aan bod. 

Doelgroep – voor wie?
Probleem – met welk probleem hebben zij te maken?
Oplossing – welke oplossing bied jij hiervoor?
Resultaat – wat is voor jou doelgroep het resultaat?

Het antwoord op deze vragen zitten impliciet in je one-line pitch.

  • Dezelfde one-line pitch plaats je in je kopregel op je linkedin-profiel. (Linkedin TIP!)
  • Onderstaand zijn een paar voorbeelden van klanten die ik live heb geholpen om uit hun verhaal over hun toegevoegde waarde deze one-line pitches te bedenken.

 

Actuele voorbeelden van klanten:

 

(Profiel)Foto!

Waar moet je profielfoto aan voldoen?

  • Een foto mag niet ontbreken en is recent. De foto vertelt jouw verhaal in beeld. Artistiek? Creatief? Zakelijk? EIGENwijs?
  • Mag allemaal! Als jij dat belangrijk vindt en deze de impact maakt die past bij de gewilde functie!
  • De foto moet een goede, scherpe resolutie hebben en een neutrale achtergrond.
  • Je foto in je CV moet overeen komen met je foto op Linkedin.

Waarom een foto?

  • Je foto verserkt je merk.
  • De lezer van je CV krijgt direct een beeld van jou wat positief kan bijdragen aan je personal brand.
  • Recruiters, HR Adviseurs, Hiring Managers zien dagelijks een ontelbare hoevelheid aan CV’s. CV’s met foto’s zorgen voor herkenning en worden eerder gekozen in een eerste menselijke selectie. Deze test heb ik persoonlijk met recruiters gedaan.
  • Je CV valt op.
  • Je CV wordt onthouden.
  • Je foto maakt je CV persoonlijker en zorgt, hoe gek dat ook klinkt, voor verbinding met de lezer.
  • Ook al voel jij je onzeker over je leeftijd, doe toch een foto. Een goede foto kan juist vooroordelen neutraliseren en laat zien dat jij gewoon je zelf bent en daar trots op bent. 

Vooroordelen

Uit onderzoek is gebleken dat fotos ook in je nadeel kunnen werken. Ze kunnen jaloezie veroorzaken, geen collega willen die knapper is dan jij. Vooroordelen opwekken die in je nadeel werken. Des te belangrijker het is op een professionele foto te laten maken. Ik zie vooroordelen niet als een reden om geen foto te doen. Want als er al negatief gereageerd wordt op hoe je eruit ziet moet je jezelf de vraag stellen of je daar uberhaupt wilt werken.

Foto’s mogen niet 

  • Vakantieselfies zijn.
  • Sowieso liever geen selfie.
  • Sexy zijn tenzij je naar specifieke beroepen solliciteert.
  • Met sexy bedoel ik lage decolletés, korte rokken, zware make-up. Dit geldt natuurlijk zowel voor mannen als voor vrouwen.
  • In vrijetijdskleding tenzij je solliciteert als activiteitenbegeleider op een camping…
  • Met drank in je hand tenzij je solliciteert bij een wijnhandel, brouwerij…
  • Een paar jaren oud zijn.

 

 

Contactgegevens!

In tegenstelling tot wat je op vele CV’s ziet zijn de meeste contactgegevens of persoonlijke gegevens overbodig en niet relevant.

Hieronder staat wat er niet mag ontbreken zonder dat je de koppen hoeft te vermelden. Het is namelijke wel duidelijk bij het zien van een mobiele nummer of e-maildres waar het om gaat.

  • Mobiel nummer 
  • E-mailadres
  • Woonplaats
  • Relevante Social Media iconen met de URL als hyperlink. Dat wil zeggen de URL is geplakt onder de icoon. Geen lange URL in je CV plaatsen. Vaak zijn ze ook niet aan te klikken en staat het amateuristisch en rommelig.

Alle andere informatie is overbodig en niet relevant voor de functie. Dus burgerlijke staat, geboortedatum, aantal kinderen etc.

Profieltekst!

Verbinding en een beetje verliefdheid.

 

Een korte pitch bovenaan je CV in de buurt van je foto die vertelt wie je bent en wat je biedt (waardepropositie)

Richtlijnen

  • Storytelling: Kop, romp en staart.
    • Vertel hoe je was als kind en de link met wie je nu bent en wat je nu biedt.
    • Of, vertel waarden die je van je opvoeding hebt geërfd en het verband met wie je nu bent en wat je nu doet.
    • Of, Vertel wat je oorsprong is en hoe dat maakt dat je, als professional, bent wie je bent…
    • Gebruik een citaat van een klant.
    • Een metafoor voor wie jij bent.
  • Je profieltekst is GEEN samenvatting van je werkervaring.
  • Je gebruikt wederom actieve en duidelijke taal.
  • Je profieltekst is een ABC formule. Zie structuur hieronder.
  • Je profieltekst is  maximaal vier regels lang mits je een starter of een carrière switcher bent.

Structuur vragen

Waarom doe je wat je doet?

  • Start met: Missie/visie op jouw vak/overtuigingen/purpose/waarden/normen – waar sta je voor, waar ga je voor
  • Sla een brug naar jouw vakmanschap/(professionele)identiteit – wie ben je
  • Wat is je kracht
  • Waar kom je vandaan en wat zegt dat over wie je nu bent?
  • Hoe ga je om met je aandachtspunten? (reflectie)

Hoe doe je wat je doet?

  • Wat is kenmerkend voor jouw aanpak?
  • Wat is je strategie?
  • Welke kwaliteiten/skills/competenties/kunde zet je in en hoe?

Wat levert het de ander op? (What’s in it for me)

  • Wat los je voor de ander op? (klant, organisatie, etc.)
  • Wees specifiek en concreet
  • Welke waarde voeg je toe?
  • Wat is dan je propositie?
  • Wat is je reputatie?

Tips:

  • Als je in metaforen praat en deze wilt verwerken in je tekst, hou het bij één metafoor en trek deze door het hele verhaal heen.
  • Een boeiende openingszin trekt de aandacht van de lezer.
  • Wees origineel en creatief.
  • Zorg dat wat je over jezelf zegt ook consistent is met hoe je de tekst opstelt (taal, structuur etc.) 

Linkedin tip!

Wanneer je al deze bovenstaande vragen beantwoord dan heb je de contouren van je professionele identiteit. De antwoorden geven jouw materiaal niet alleen voor je profieltekst in je CV maar ook je profiel op Linkedin. Jouw “about” als je taal is ingesteld op Engels of jouw “Info” onderdeel. Daar mag je tot 2000 tekens schrijven. Tekens zijn spaties, letters, interpuncties.

Voor je CV maak je van het hele verhaal een samenvatting. De lengte staat hieronder gecategoriseerd.

 

 

 

 1. Ervaren? Beperk je tekst tot 4 regels als je solliciteert  naar een beroep dat je reeds hebt uitgeoefend.

    VOORBEELDEN 1…

     

      2. Starter? Aan het begin van je loopbaan? Dan mag je  profieltekst langer zijn!

      • Vertel hoe je was als kind en de link met wie je nu bent en wat je doet.
      • Waarom je deze studie hebt gekozen en de bijdrage die je wilt leveren aan anderen/de samenleving/de wereld.

       

       

      VOORBEELD 2….

       

       3. Carrière-switch? Dan mag je profieltekst ook langer zijn! 

      • Vertel eerst wie je bent, waar je voor staat én op bezielende wijze waarom je deze switch wilt. De waarde die je wilt toevoegen.
      • Waarom je naar een andere sector wilt.
      • Waarom je met een specifieke doelgroep wilt werken.
      • Vermijd loze kreten en competenties. 
      • Leg een verband tussen kenmerken van de functie/rollen die je hebt vervuld en de functie/rol die wilt vervullen. 
      • Gebruik anecdoten die tot de verbeelding spreken en als voorbeeld dienen.

      VOORBEELD 3…

       

      Bovenstaande tekst is natuurlijk heel lang. Maar voor iemand die jarenlang in de telecom heeft gewerkt is zijn profieltekst een onderbouwing, een verklaring en een inleiding naar zijn volgende stap. Deze klant is nu docent aan de HAVO/VWO.

      Neem echt de tijd om te bezinnen op welk brand, verhaal, merk, imago je aan de buitenwereld wilt laten zien. Onthoud dat wat je hier neerzet jouw kernverhaal is. Het verhaal van wie je bent en waar je voor staat.

      Tegelijkertijd moet het een verhaal zijn dat de lezer graag wil lezen.

      Je hoeft natuurlijk niet de hele wereld te verleiden met je verhaal alleen de mensen die je graag wilt bereiken.

      Laat je tekst door iemand die taalkundig goed is en eerlijk, tegenlezen. Niet iemand die je naar de mond praat. Lees het zelf ook alsof je de ontvanger bent.

      Onthoud dat de lezer jouw verhaal leest met de WIIFM (what’s in it for me ) bril. 

      Dit is het eerste onderdeel waar je echt een begin hebt gemaakt met je CV. Een belangrijk begin! Neem er dus ook de tijd voor. Besteed aandacht aan goed foto’s en aan je profieltekst. Vraag iemand om daarmee te helpen. Blijf weg uit het opsommen van competenties en het samenvatten van je werkervaring. Stap uit je confortzone.

       

       

       

      Canva tutorial – Kernverhaal

      Tot de volgende les! 

      Waheeda

      Translate »
      Wat onze klanten zeggen
      21 beoordelingen