N.b. Een banner is een mooie toevoeging maar het hoeft niet.
Doelgroep – voor wie?
Probleem – met welk probleem hebben zij te maken?
Oplossing – welke oplossing bied jij hiervoor?
Resultaat – wat is voor jou doelgroep het resultaat?
Het antwoord op deze vragen zitten impliciet in je one-line pitch.
Waar moet je profielfoto aan voldoen?
Waarom een foto?
Vooroordelen
Uit onderzoek is gebleken dat fotos ook in je nadeel kunnen werken. Ze kunnen jaloezie veroorzaken, geen collega willen die knapper is dan jij. Vooroordelen opwekken die in je nadeel werken. Des te belangrijker het is op een professionele foto te laten maken. Ik zie vooroordelen niet als een reden om geen foto te doen. Want als er al negatief gereageerd wordt op hoe je eruit ziet moet je jezelf de vraag stellen of je daar uberhaupt wilt werken.
Foto’s mogen niet
In tegenstelling tot wat je op vele CV’s ziet zijn de meeste contactgegevens of persoonlijke gegevens overbodig en niet relevant.
Hieronder staat wat er niet mag ontbreken zonder dat je de koppen hoeft te vermelden. Het is namelijke wel duidelijk bij het zien van een mobiele nummer of e-maildres waar het om gaat.
Alle andere informatie is overbodig en niet relevant voor de functie. Dus burgerlijke staat, geboortedatum, aantal kinderen etc.
Een korte pitch bovenaan je CV in de buurt van je foto die vertelt wie je bent en wat je biedt (waardepropositie)
Waarom doe je wat je doet?
Hoe doe je wat je doet?
Wat levert het de ander op? (What’s in it for me)
Tips:
Linkedin tip!
Wanneer je al deze bovenstaande vragen beantwoord dan heb je de contouren van je professionele identiteit. De antwoorden geven jouw materiaal niet alleen voor je profieltekst in je CV maar ook je profiel op Linkedin. Jouw “about” als je taal is ingesteld op Engels of jouw “Info” onderdeel. Daar mag je tot 2000 tekens schrijven. Tekens zijn spaties, letters, interpuncties.
Voor je CV maak je van het hele verhaal een samenvatting. De lengte staat hieronder gecategoriseerd.
1. Ervaren? Beperk je tekst tot 4 regels als je solliciteert naar een beroep dat je reeds hebt uitgeoefend.
2. Starter? Aan het begin van je loopbaan? Dan mag je profieltekst langer zijn!
3. Carrière-switch? Dan mag je profieltekst ook langer zijn!
Bovenstaande tekst is natuurlijk heel lang. Maar voor iemand die jarenlang in de telecom heeft gewerkt is zijn profieltekst een onderbouwing, een verklaring en een inleiding naar zijn volgende stap. Deze klant is nu docent aan de HAVO/VWO.
Neem echt de tijd om te bezinnen op welk brand, verhaal, merk, imago je aan de buitenwereld wilt laten zien. Onthoud dat wat je hier neerzet jouw kernverhaal is. Het verhaal van wie je bent en waar je voor staat.
Tegelijkertijd moet het een verhaal zijn dat de lezer graag wil lezen.
Je hoeft natuurlijk niet de hele wereld te verleiden met je verhaal alleen de mensen die je graag wilt bereiken.
Laat je tekst door iemand die taalkundig goed is en eerlijk, tegenlezen. Niet iemand die je naar de mond praat. Lees het zelf ook alsof je de ontvanger bent.
Onthoud dat de lezer jouw verhaal leest met de WIIFM (what’s in it for me ) bril.
Dit is het eerste onderdeel waar je echt een begin hebt gemaakt met je CV. Een belangrijk begin! Neem er dus ook de tijd voor. Besteed aandacht aan goed foto’s en aan je profieltekst. Vraag iemand om daarmee te helpen. Blijf weg uit het opsommen van competenties en het samenvatten van je werkervaring. Stap uit je confortzone.
Tot de volgende les!
Waheeda