9. Story Tailoring

Opdracht

Dit onderdeel gaat over het tailoren van alles wat je tot nu toe hebt verzameld  om jouw soulful signature story te vertellen op de, door jou gekozen, storytelling momenten.

Wanneer je hier bent heb je al heel wat informatie, filmpjes en schrijfopdrachten achter de rug. Wij hebben ook een aantal storytelling coachsessies gehad

Je hebt, als het goed is, helder:

  • Waarom je verhalen wilt gebruiken (storytelling roep).
  • Wanneer je verhalen wilt inzetten (storytelling momenten).
  • Welk type verhaal jou het meest aanspreekt (type soulful signature stories).
  • Welke verhalen anderen over jou vertellen.
  • Misschien heb je ook wel je archetype gekozen?
  • In welke fase je zit in jouw reis? (fase uit de hero’s journey).

Hoe dan ook, je gaat nu jouw soulful signature story schrijven maar eerst moeten we het volgende vaststellen

Voor wie?

 

Werk dit onderdeel uit in je werkboek. Bestaat je publiek uit:

  • Klanten – extern, intern, potentieel, ambassadeurs… de aard van je klant bepaalt welke boodschap je wilt overbrengen en dus ook welk verhaal passen is.
  • Leveranciers – sector, branche, vakgebied, cultuur… ook bepalend voor je keus van een passend verhaal of verhalen.
  • Collega’s – peer-to-peer, management, directie, teamleden… welke indruk wil je maken en achterlaten?
  • Vrienden – op een feestje, één op één…
  • Familie – afhankelijk van de gelegenheid, het moment, grootte van een groep of het familielid kies je zorgvuldig het verhaal dat jijwilt vertellen. 
  • Buren
  • Volgers
  • ….

 

Om je verhaal te tailoren heb ik in 2019 een simpele structuur ontwikkeld. Als je rekening houdt met alle stappen zal je verhaal zeker ervaren worden als een Soulful Signature Story.

Deze structuur heeft alle onderdelen van het verhaalpatroon in zich. Ik heb er elementen aan toegevoegd om een vertelstructuur te creëren. 

Toelichting en Opdrachten

 

1. Beeld + Openingszin

Wanneer je een verhaal op de de juiste wijze en op het juiste moment vertelt is jouw luisteraar in staat om met de details die jij aanreikt een beeld te creëren. Het voelt en wordt ervaren alsof je midden in een film zit. 

Het mooiste is als je direct een beeld neerzet met je eerste zin:

Voorbeelden:

Ik zit in een veel te witte kamer, in een veel te witte stoel tegenover een veel te witte vrouw. Mijn voeten raken de grond niet. Ik voel me ineens kleiner dan ik al ben. Ik voel me als een meisje van vijf.

Ik weet nog heel goed dat ik maandag weer op mijn werk kwam, de kamer inliep en al aan de gebogen ruggen van mijn collega’s kon zien dat ze letterlijk gebukt gingen onder de uitzending van Radar. De stilte was oorverdovend.

Een verhaal staat of valt met een openingszin of openingsscene die jouw publiek, luisteraar direct raakt. In het hart. Dat is de enige plek die er op dat moment toe doet. Dat is de plek waar emotie onstaat en de bereidheid om naar je te luisteren.

Hieronder vind je een aantal voorbeelden. 

Werkt dit uit in je werkboek.

1. Stel vast, aan de hand van alle materialen die je tot nu toe hebt verzameld, wat jouw openingszin is. Kijk ook naar de verhalen die je van jouw vrienden, familie, collega’s hebt ontvangen. 

Je openingszin kan ook losstaan van je verhaal als jouw verhaal onderdeel is van een presentatie. Je openinsgzin is dan een bruggetje naar je verhaal. Maar dan nog is de eerste zin van je verhaal nog steeds heel belangrijk. Je wilt tenslotte dat je luisteraar aan je lippen hangt en niet wegdroomt. 

 

 2. Actie/Reis/Weerstand/Probleem/
Overwinning 

Na het schetsen van de openingsscène heb je de spanning verhoogd en wacht je publiek op het ‘en toen’ moment. Dat is de fase waarin je jouw reis in de ‘buitengewone wereld’ gaat vertellen. Dit is de body van je verhaal en wordt bepaald door het type verhaal dat je hebt gekozen in onderdeel 5 – Typen Soulful Signature Stories.

 

Werk dit uit in je werkboek.

  • Wat was je oproep?
  • Hoe heb je dit aangepakt?
  • Wie of wat heeft je geholpen?
  • Wat was de uitkomst?

 3. Boodschap

Welke boodschap wil je overbrengen met je verhaal?

Werk dit uit in je werkboek.

  • Een moraal?
  • Een illustratie van…?
  • Een les?
  • Een beweging?

    Translate »
    Wat onze klanten zeggen
    21 beoordelingen