5. Typen Soulful Signature Stories

Afgelopen jaren heb Ik een rode draad ontdekt in de persoonlijke verhalen die verteld worden en in de kernboodschap die zij overbrengen. De verhalen die mensen vertellen en die wij onbewust met hen associeren. Hun soulful signature stories.

Deze rode draad staat even los van het storypatroon/verhaalopbouw en gaat meer over de kernboodschap van het verhaal. Deze  heb ik vertaald naar type verhalen. Ze geven je een houvast. De verhalen gaan over:
oorspong, waarden, waarom, visie en lessen.

Lees ze aandachtig.

Het is taai en ik wilde video’s eraan koppelen maar aangezien we elkaar ook live gaan zien heb ik deze achterwege gelaten. Lees ze eerst allemaal door. Ga niet met alles aan de slag. Lees eerst de opdrachten hieronder. Ga dan in je werkboek met de opdrachten aan de slag. Ik hoor in onze coachsessie welk type verhaal je hebt gekozen. Als je daar onzeker over bent kunnen we het daar over hebben.

You are more than a single story

Type verhalen

1.Wie ben ik (oorsprong)verhaal ook wel oer- of dna-verhaal te noemen 

Het oorsprongverhaal gaat over hoe jij als professional, vakvrouw, vakman geworden bent tot wie je nu bent. Of, hoe jouw business, onderneming tot stand is gekomen.

Welke reis heb jij moeten afleggen om te komen waar je nu bent en te worden wie je nu bent?  De uitdaging is om deze neer te zetten in slechts enkele of één van de meest impactvolle momenten. Een oermoment. Markeer de momenten van de uitdagingen die je bent aangegaan, de wending, omslag, transformaties die je hebt gemaakt en de passie die je hebt gekend om te komen waar je nu bent.

Vragen die jij jezelf stelt en waar een kenmerkend ‘wie ben ik’ verhaal inzit. 

  • Waar kom je vandaan?
  • Hoe was je als kind?
  • Wat heb je tijdens je opvoeding geleerd?
  • Wat heb je tijdens je eerste baan geleerd?
  • Wat maakt jou bijzonder?
  • Wat heb je van je opvoeding geleerd?
  • Wat heb je van je (eerste) baan geleerd?
  • Welke tegenslag(en) heeft jou gevormd?
  • Welke wending in je leven heeft jou gevormd?
  • Waar kom je vandaan (geografisch, cultuur, normen…)?
  • Waarom koos je voor deze studie? Dit vak? Dit beroep?
  • Welke hobbies heb jij en wat zeggen ze over wie jij bent?  

Welk verhaal zit hierachter?

Het antwoord op iedere vraag is een ‘wie ben ik’ verhaal. Wees persoonlijk en menselijk. Mensen moeten weten wie je bent voordat ze je

geloofwaardig vinden
vertrouwen
besluiten dat je goed volk bent 
en, bereid zijn om naar je te luisteren

Hoe je het verhaal vertelt vind je terug in verhaal opbouw.

Wanneer vertel je deze verhalen?
Als je verschillende “wie ben ik” -verhalen hebt van drie minuten of minder, kun je ze aan het begin van

elke presentatie/overleg/introductieronde gebruiken,

zelfs voor mensen die jou kennen. Vreemdelingen zijn van nature op hun hoede, maar collega’s / klanten / leeftijdsgenoten kunnen ook stiekem een ​​verhaal over jou geloven dat niet erg vleiend is. Elke keer dat je vermoedt dat iemand sceptisch is  heeft over jouw motivaties of agenda, zet je dat recht met een ‘wie ben ik’-verhaal. Hierdoor kunnen ze hun eigen conclusie trekken:

“Hé, dit is een goed mens. Ik zal luisteren.”

 

VOORBEELD

De Stanford commencement speech van Steve Jobs. Een mooi oorsprong- en dna-verhaal.

VOORBEELD

Keynote Speech van Brack Obama. 

2. Waar sta ik voor? Waardenverhaal

en waardenverhaal is het verhaal dat rust op je kernwaarden. Ze werken als een structuur en een kaptstok voor je verhaal. Maar dat is niet hun enige functie. Wanneer je het hebt over kernwaarden, dan heb je het per definitie over waar je voor staat. Over je identiteit. Een waardenverhaal is jouw universeel soulful signature story. Het verhaal dat gaat over de kern van je identiteit en overstijgt afkomst, geloof en etniciteit al kunnen kernwaarden wel daar hun oorsprong hebben. 

Kernwaarden die je nu hebt, had je als kind, als puber, als jong-volwassene, heb je nu no en zal je in de toekomst nog steeds hebben. Ze veranderen alleen als jij een ingrijpende beslissing neemt om je kern te transformeren. 

Ze zijn subjectief, zeer persoonlijk en komen voort uit jouw context. Ze zijn jouw hoogste en betekenisgevende idealen.

Dit type verhaal kan je enkel kiezen wanneer je 200% zeker bent van jouw kernwaarden (niet te verwarren met competenties. Dat betekent dat je ze
*hebt onderzocht,
*kan benoemen,
*niet meer dan drie waarden zijn,
*herkend wordt door je omgeving,
*ingebed zijn in je wijze van zijn en doen,
*jouw kampas voor de toekomst zijn,
*jouw keuzes bepalen.

Wanneer dit niet het geval is en je wilt persé een waardenverhaal overweeg om te investeren in een kernwaarden oefening bij Impact Stories. Dit zal één van de beste en betaalbare investeringen die je zal doen in je ontwikkelin gen toekomst. Neem dan contact op met je coach om hier meer over te horen.

De beste manier om je kernwaarde te communiceren is met een voorbeeld verhaal.

Voorbeeld

Laatst vertelde een klant, Karin, dat zij speciaal een jasje had aangetrokken voor onze online sessie. Ik kon zelf niet goed zien wat voor jasje het is en zag ook alleen de bovenste helft van het jasje. Zij vertelde dat zij extra moeite had gedaan als een vorm van respect naar mij toe.

Haar uitleg van respect maakte dat ik de diepte en belang van deze waarde begreep. Ik kan haar dan ook naar meer voorbeeldverhalen vragen en doorvragen om de verschillende lagen van deze waarde te vatten. 

Als zij mij alleen had verteld dat respect een waarde is dan had zij alleen een woord gegeven en niet de waarde gecommuniceerd. Ik had dan het woord geinterpreteerd naar de betekenis die ik geef aan de waarde respect.

Met een verhaal demonstreer je als het ware je waarden aan de luisteraar of je publiek. Je laat zien wat de waarde gedragsmatig betekent voor jou en voor hen.

Vragen die jij jezelf stelt?

  • Welke (kern)waarden (betekenisgevende idealen) heb jij
  • als professional,
  • als ondernemer,
  • als mens?
  • waar komen ze vandaan?
  • wat betekenen ze voor jou als mens en als professional?
  • wat betekenen ze voor de organisaties en mensen met wie jij werkt?
  • wat betekenen ze voor het resultaat dat je levert?
  • wat zeggen over de persoon die jij bent?
  • waar jij voor gaat?
  • waar jij voor staat?

Aanvullende toelichting

Deze verhalen kunnen geforceerd aanvoelen, maar het is de moeite waard om ze te vertellen. Er is discipline en lef voor nodig om bewust verhalen te vertellen over kernwaarden als bijvoorbeeld: vertrouwen, loyaliteit, liefde en vrijgevigheid en de rol die zij in jouw leven spelen.

Impact Stories werkt met een lijst van 250 kernwaarden waar de klant uiteindelijk 3 kernwaarden uit kiest. Dat is intensieve, reflectie en analytische oefening.

Vooral nu in deze razendsnel veranderende tijden en markt, spelen positieve waardenverhalen een belangrijke rol. Ze geven hoop en zorgen van mens tot mens voor verbinding.

Je kan ze inzetten in de volgende situaties:

  • Tijdens sollicitatiegesprekken, netwerkgesprekken, kennismakingsgesprekken, salesgesprekken.
  • Voor je socials.
  • Voor je arbeidsmarktprofilering: cv, linkedin, motivatiebrief, videosolliciteren.
  • Voor je bio en profieltekst.
  • Voor je webteksten.
  • Als introductieverhaal.

 

3. Waar ga ik naar toe / waar streef ik naar Visieverhaal

Een hoopgevend toekomstverhaal heretiketeert obstakels als ‘de moeite waard’ onderweg naar een hoger doel. Grote projecten en nieuwe uitdagingen kunnen moeilijk en frustrerend zijn, vooral voor mensen die niet betrokken waren bij het besluitvormingsproces. Zonder visie zuigen zinloze frustraties de levensenergie uit een groep. Met een boeiende visie verklein je enorme obstakels tot kleine nitty gritty op weg naar een waardevol doel.

(Opmerking: visieverhalen die meer beloven dan ze opleveren, doen meer schade dan goed. Wees dus voorzichtig.)

Dit verhaal vertelt jouw visie van de organisatie, jouw vak, de markt, jouw product, chronologische ontwikkeling binnen jouw vak … zodat anderen het ook kunnen zien. In tegenstelling tot het oorsprongverhaal, dat laat zien hoe je hier bent gekomen, laat het visieverhaal zien waar je naartoe gaat. Dit verhaal maakt je route tastbaar zodat anderen zich diep verbonden voelen met jouw visie.

Vragen die jij jezelf stelt

  • Wanner heb je iets overwonnen?
  • Of was je in een vergelijkbare situatie toen je soortgelijke obstakels overwon?
  • Of een tijd waarin je opgaf: wanneer liet je een kans voorbijgaan?
  • Of ken je en mentor, iemand in je omgeving met veel doorzettingsvermogen: elk probleem onder de zon is eerder door iemand anders overwonnen.
  • Is er een profiel van een biografie, bedrijf, politieke beweging of historische gebeurtenis die jouw visie kan illustreren? 
  • Ken je een boek of film over het bereiken van een visie: elke film waarin een team of held ‘onoverkomelijke’ obstakels overwint, werkt. Haal je verhaal uit twee tot drie volledig beschreven scènes.

De verhalen zijn metaforisch en gaan over een denkbeeldige toekomst. Visieverhalen wakkeren emoties aan en blijven daarom weg bij cijfers en data.

Wanneer gebruik je een visieverhaal

  • Bij het opstarten van nieuwe business
  • Nieuw project
  • Nieuw concept
  • Nieuw idee
  • Nieuw beleid
  • Het creëren van draagvlak
  • Een evenement
  • Een moraalboost
  • Herstarten van activiteiten
  • Veranderingen
  • Profileringen 
  • Een nieuwe beweging

4. WIFFM What’s in it for me/Waarom ben ik hier/Ikigai/Purpose – waaromverhaal

Als je invloed wilt uitoefenen, ongeacht je doel, vraag je om iemands tijd, geld of middelen. Als je in sales zit werd je geleerd dat het beantwoorden van de WIIFM – “What’s In It for ME?” – als eerste in je salesgesprek moet zijn. En ja, mensen moeten zeker weten wat er voor hen in zit. Maar mensen ontspannen en luisteren pas echt als ze er zeker van zijn dat ze weten wat er voor JOU in zit.

Wanneer je het publiek een verhaal vertelt om hun medewerking te krijgen voor iets dat alleen aan jouw behoeften voldoet, brengen ze jou en je feiten onmiddellijk in diskrediet en als bevooroordeeld. Houd het kort, maar leg het grote plaatje uit waarom jij jouw tijd met hen in deze kwestie investeert. Waarom jij erachter staat. Waarom jij in deze kwestie gelooft.

Vragen die jij jezelf stelt

  • Waarom ben ik ooit hieraan begonnen?
  • Waarom heb ik een extra stap gedaan?
  • Waarom koos/kies ik voor deze baan?
  • Wat was er aan de hand en waarom koos ik hiervoor?
  • Wat was het probleem en waarom voelde ik me geroepen om dit op te lossen?
  • Welke redenen heb ik om te doen wat ik doe?
  • Wat levert het mij op op behalve geld?
  • Wanneer heeft iemand mij voor het laatst bedankt? Dat is een reden om te doen wat ik nu doe.

Het antwoord op iedere vraag is op zichzelf een verhaal. Met het vertellen van deze verhalen win je vertrouwen en word je geloofd. Je hebt direct de aandacht van je publiek.

Wanneer gebruik je deze verhalen

  • Gebruik een ‘WIFFM’-verhaal in een presentatie of gesprek als je om iets groots vraagt.
  • Wees transparant, want als je een ‘WIFFM’-verhaal vertelt dat niet waar is, zal het waarschijnlijk meer schade aanrichten dan goed.
  • Het kan verleidelijk zijn om een ​​verhaal te vertellen over de motivaties waarnaar je streeft, maar graaf dieper en je zal de echte motivaties vinden die beter aansluiten bij alle andere onvolmaakte mensen in de kamer.

VOORBEELD

Het waaromverhaal van Shawn uit de serie The Good Doctor

Dit is één van de mooiste waaromverhalen die ik ooit heb gehoord. Dat Dr. Shawn autistisch is, maakt het nog mooier.

5. Wat kan ik jou leren Mentor- of educatief verhaal

Een educatief verhaal wordt gebruikt om een ​​les te delen of om iemand te leren hoe en waarom een ​​nieuwe vaardigheid nodig is. Ouders gebruikten vaak educatieve verhalen om een ​​persoonlijke ervaring te delen die hen leidde naar een krachtige les die ze willen doorgeven aan hun kinderen. 

Een educatief verhaal is één van de beste manieren om kennis over te dragen. Door een  verhaal te gebruiken, wordt de les boeiender en raak je de emotie van je publiek. De kans dat je publiek daadwerkelijk de les krijgt en onthoudt, is dan groot.

Als je weet welke specifieke vaardigheid of les je wilt geven, verwerk deze in een verhaal. Een educatief verhaal is een demonstratie zonder risico – een proef die wordt uitgevoerd door de verbeelding.

Vragen die jij jezelf stelt

  • Denk aan een tijd waarin je deze les uit de eerste hand hebt geleerd.
  • Of een verhaal van iemand die deze vaardigheid of les niet kent.
  • Maak scherp welke les voortvloeit uit deze elementen. 
  • Denk aan een ervaring die hem of haar een echte situatie laat zien, ruiken, proeven, aanraken, horen en voelen in al zijn dubbelzinnigheid, tijdsdruk en problemen uit het echte leven.
  • Denk aan een rolemodel die deze vaardigheden beheersen. 

Wanneer gebruik je een leerverhaal
In een training of workshop
In een werksetting
In de opvoeding
In de coaching of begeleiding
In een verandertraject

Timing is belangrijk bij het vertellen van verhalen. Lesmethoden moeten per definitie goede prestaties opleveren en zaken als gekwetste gevoelens, conflicten, verspilde tijd of regelrechte rampen vermijden.

VOORBEELD

Ontzettend mooi purpose storytelling van Bunker Roy over zijn Barefoot College.

Opdracht

  1. Kies met welk type verhaal jij aan de slag wilt. Voor onze coachsessie kunnen we alleen met één type verhaal aan de slag.
  2. Voor welke gelegenheid? Dat heb je als het goed is bij storytelling momenten gekozen.
  3. Verwerk dan de vragen bij dat type verhaal in je werkboek. 
  4. Schrijf alle verhaalelementen op die jij je kan herrineren.

 

Let op: Als je het leuk vindt kan je natuurlijk veel meer verhalen uitwerken voor verschillende gelegenheden. Dan heb je een eigen bibliotheek van verhalen. Daar heb ik ook ruimte voor gemaakt in het werkboek.

 

Translate »
Wat onze klanten zeggen
19 beoordelingen