4. Storytelling momenten?

Verhalen gebruiken we en vertellen we de hele dag door. Bewust en vooral onbewust. Aan anderen en vooral aan onszelf. Dit hoofdstuk gaat over het bewust gebruiken van verhalen. Aardig wat klanten komen bij mij en zeggen geen verhaal te hebben, niets te hebben meegemaakt of schromen zich om het verhaal te vertellen. Mijn reactie?

Anyway, de vraag is als je dan eenmaal het verhaal of verhalen hebt, hoe en wanneer zet je ze in? Hieronder geef ik je een aantal voorbeelden van situaties 

Verhalen verteld in de juist vorm, in de juiste context, om de juiste redenen aan de juiste mensen, kunnen een wereld van verschil maken.

Storytelling momenten

Van taai naar fraai moment

Thanee vertelde dat zij samen met collega’s een HR Analytics onderzoek had gedaan bij een groot vliegmaatschappij. Los van het ontbreken van draagvlak, had zij de saaie taak, taaie data te gaan toelichten.

Het doel van het onderzoek was om mensen te stimuleren om aan hun duurzaam inzetbaarheid te werken. Ik adviseerde haar terug te gaan naar het onderzoek. Hoe heeft zij dat gedaan? Heeft zij met werknemers gepraat? Hebben zij hun verhalen verteld? Waar werkten zij? Op de baggagebelt? Werkte er bijvoorbeeld een Jan? Super trots op het feit dat hij zo lang bij zo een organisatie werkt? Hij werkt er al zijn hele leven? Altijd geleerd dat als je hard werkt je het wel tot aan je pensioen redt? In hoeverre weet Jan hoe de huidige markt nu werkt? Dat als hij zich niet blijft ontwikkelen, hij zijn pensioen niet haalt? Welke data kan je dan koppelen aan dit verhaal?

Kan je dan ook een toekomstverhaal creëren voor Jan? Hoe zou hij zich nog kunnen ontwikkelen? Als de mentor die jonge helden op weg helpt?

Thanee vertelde later dat zij een 9 kregen voor hun presentatie!

Presentatiemoment

Je staat voor een groep. Het is stil. Alle ogen zijn op je gericht en je weet als je de andacht wilt vangen en houden, je nu iets moet vertellen waardoor ze rechtop gaan zitten, hun ademhaling gaat versnellen, ze kijken je verwachtingsvol aan.

Het is 2010 en ik zit in een veel te witte kamer tegenover een veel te witte vrouw. Hoe kan zij nou snappen waar ik vandaan kom?’ 

Deze zin heb ik vele malen gebruikt als openingszin voor een storytelling workshop, lezing, training. Deze eerste zin is op zichzelf al een verhaal. Ik neem het publiek mee de kamer in. Ik heb direct de aandacht. En, als ik heel eerlijk ben heb ik deze zin nooit bewust gekozen. Deze kwam naar boven drijven de eerste keer dat ik een workshop deed.

1. Je kan in een presentatie openen met een verhaal.
2. Verhalen gedurende je presentatie gebruiken om je boodschap te verhelderen.
3. Je publiek achterlaten met een verhaal.

Wie ben ik moment

Soms gebruik ik de sleutelhanger oefening om mijzelf voor te stellen. Aan mijn sleutelhanger heb ik:

  1. Een auto sleutel – symbool voor wat een auto voor mij betekent en het verhaal over waarom ik nooit heb leren fietsen. In een zaal vol fietsers is dat bijna onwerkelijk dat er iemand die in Nederland woont niet kan fietsen. Ik vertel het verhaal van waar ik vandaan kom en hoe ik daardoor niet heb leren fietsen.
  2. Nu twee huissleutels – ons huis in Utrecht en mijn eigen ontworpen vakantiehuisje in Putten. Symbool voor vrijheid, creativiteit en ondernemerschap. Ik vertel het verhaal van mijn nomadisch bestaan als kind en als volwassene.
  3. Sleutel van een schuur – ik vertel het verhaal van beide benen op de grond.
  4. Een olifant die uit drie delen bestaat – ik vertel het verhaal van mijn voorouders en van familie.

Ik vertel verhalen die ik anders nooit zou vertellen. Als we elkaar zien dan kan ik demonstreren hoe je veel meer symboliek leg in de dingen die aan je sleutelbos hangen.

Je kan verhalen gebruiken:

1. Om jezelf voor te stellen in een netwerkgesprek
2. Sollicitatiegesprek
3. Introductieronde tijdens een workshop

Motivatiemoment

Je brief beginnen met een anekdote. Een klein verhaal dus. Zoals Eric die solliciteert bij een bedrijf dat tandartsapparatuur levert en zijn brief begint met een verhaal over het jongetje dat bang was voor de tandartsstoel. 

Of Marja die het verhaal vertelt over de keer dat haar bedrijf heel negatief in de spotlight kwam tijdens het programma RADAR. Hoe zij twee weken lang haar medewerkers moest motiveren nadat ze heel veel bagger over hun heen kregen.

Geen grote verhalen maar hele kleine kenmerkende en relevante verhalen.

Overtuigmoment

Ken je zo een moment dat je in een overleg, gesprek of gezellig met vrienden zit en je probeert iemand of anderen ergens van te overtuigen? 

Obama deed dat heel veel in zijn speeches door verhalen over de gewone man en vrouw te vertellen en hoe zijn beleid hun leven kan verbeteren. Hij gaf ze namen. Sommigen waren mensen waar hij ook echt mee gesproken had.

Wanneer je een punt wilt maken en mensen in ergens van wilt overtuigen dan vertel je verhaal dat ressoneert.

Verandermoment

Verhalen zijn bij uitstek de tools die je kan gebruiken om een toekomstvisie levend te maken. Dat zijn vaak verhalen die beginnen met:

‘Stel je eens voor….’

‘I have a dream, that one day…’ Wie kent die verhaal niet van Martin Luther King.

 

 

Opvoedmoment

Verhalen inzetten als opvoedtactiek. Verhalen met een moraal, verhalen uit je eigen ervaringen, legendes uit je cultuur…

Blogmoment

Anderen geregeld inspireren met verhalen, lessen en leermomenten uit je eigen leven, werk of het leven van je klanten, bekenden…

Social Media moment

Als professional, je menselijke en persoonlijke verhalen inzetten om je brand, je imago, je identiteit, je boodschap te versterken, je zichtbaarheid te vergroten Je echtheid benadrukken.

Natuurlijk worden deze kanalen veel meer gebruikt om een ‘fake’ imago van succes, geslaagheid en nep authenticiteit te projecteren.  Dat is niet wat ik hier promoot.

 

 

Opdracht (zie werkboek)

1. Op welke momenten wil jij verhalen inzetten?
2. Staan de momenten hier? Zo niet, voeg ze dan zelf toe aan het lijste in je werkboek.
3. Waarom deze momenten?

Translate »
Wat onze klanten zeggen
19 beoordelingen