Les 5: Personal Branding

Laat je persoonlijkheid schitteren in je CV.

Wees oorspronkelijk.

Durf jezelf te zijn.

Heb je humor? Laat me lachen!

Ben je creatief? Verras me!

Kies en wordt gekozen om wie je bent!

Je bent je eigen merk!

 

Personal branding gaat over je persoonlijke merk. Je bent, of je het wilt of niet, een merk. Je hebt kenmerken, eigenschappen, vaardigheden, merkwaardigheden die uniek zijn voor jou. Dat maakt dat je een merk bent. Jouw CV benadrukt dit merk. Jouw CV is een deel van dit merk.

Dat omhelst veel meer dan wat ik hier schrijf en wordt eigenlijk in alle lessen behandeld. Toch wil ik personal branding als een apart thema behandelen.

Identiteit

Je personal brand is een uitdrukking van je identiteit. Van wie je bent, je visie, je missie, je kernwaarden, waar je blij van wordt, waar je voor gaat… Dat betekent dat hoe je deze thema’s invult, bepalend is voor de indruk die de lezer krijgt van jouw brand.

 

Stijl

Dat is te zien in je gebruik van kleur, beelden, taalgebruik, layout, je profielfoto. Durf je eigen stijl te laten zien. Al heb je het gevoel dat solliciteren een professionele aangelegenheid is – dat vertaalt zich vaak in saaie CV’s – onthoud dat jouw CV zowel persoonlijk als professioneel is. Laat je persoonlijkheid en je unieke kenmerken doorschemeren in alles wat je gebruikt offline en online.

Kleur

Wist je dat kleuren jouw brand versterken? In het geval van jouw CV geeft het uitdrukking aan jouw persoonlijkheid en aan jouw identiteit. Wanneer je een website hebt en dus een business, geeft jouw kleur keus uitdrukking aan je expertstatus.

Ik heb bijvoorbeeld de kleuren zwart, aubergine, goud en smaragd groen, subtiel gebruikt voor mijn brand. Deze kleuren geven uitdrukking aan wat ik zelf erg mooi vind. Dit zijn ook de kleuren die ik in huis heb en de kleuren die ik op mijn website heb gebruikt. Ze geven ook uitdrukking aan mijn brandtype.

Ik heb namelijk samen met een personal branding expert mijn brandtype onderzocht. Deze correspondeert met de 4 seizoenen: Lent, zomer, herfst, winter. Je expertstatus, type klanten, type producten bepalen welke brandtype je bent. Ik bent de herfst/winter type. De kleuren die ik zelf mooi vind en gekozen horen bij deze type.

Beperk je tot 2 kleuren of ton sur ton. Als je een derde kleur gebruikt doe dit dan in de koppen. Subtiel. Of in delen van je CV als achtergrond. Als je beelden gebruik zorg ervoor dat je dan niet heel veel kleuren in je CV gebruikt. Stem dan de kleuren van je beelden af op je brand kleuren. 

 

 

Beelden

Gebruik foto’s met een goede resolutie. Foto’s zijn heel bepalend voor je kleurstelling, stijl en indeling. Of, juist andersom. Gebruik foto’s als een belangrijk deel van je brand. Als profielfoto, als banner of header bovenaan je CV en om je hobby’s en interesses te illustreren. Als je veel beelden gebruikt houd dan je achtergrond wit. 

De kleren die je aanhebt in je profielfoto stem je af op je brandkleuren 

 

Linkedin

Regelmatig heb ik klanten die een CV hebben dat helemaal niet past bij hun Linkedin-profiel.  Als officieel Linkedin Ambassadeur, Storyteller en Loopbaancoach vind ik daar natuurlijk wat van. Jouw online uitstraling moet consistent en congruent zijn met alle marktinstrumenten die je inzet. Dus ook congruent met je CV. Ik voeg hier een Linkedin-in checklist toe die ik in 2019 heb ge-update.

 

 

 

BONUS!!

Deze les is ingezet om je bewust te maken van het belang van je uitstraling, je indruk en impact. Deze vormen je brand. Jouw uniekheid.

Tot de volgende les!

Waheeda

Translate »
Wat onze klanten zeggen
21 beoordelingen