Les 4: Storytelling

Wist je dat wij mensen de hele dag door verhalen vertellen?

Wij onthouden onze ervaringen en belevingen in verhaalvorm. Jouw CV is een samenvatting van jouw verhalen. Verhalen over je werk, verhalen over hoe je ergens expert in bent geworden, verhalen over je interesses, je bijdrage aan de maatschappij, je kennis, je kunde, je lessen, hoe je geworden bent wie je nu bent…

Curriculum Vitae is Latijns voor levensloop. Je CV is dus meer dan alleen verhalen over je werk.

Storytelling is Engels voor verhalen vertellen. Een veel gebruikte methodiek in de reclame- en marketingwereld.

In jouw CV gaat het om jouw persoonlijke en

professionele verhalen.

Jij bent dan de protagonist, de held in deze verhalen. Wanneer ik dit aan klanten vertel als we naar werkverhalen kijken, is vaak hun eerste reactie: maar dat heb ik niet alleen gedaan dat hebben we samen gedaan.  

Als je onderdeel uitmaakt van een team doe je natuurlijk dingen samen en streef je samen een doel na. Toch heb je in dat team een specifieke rol gehad en daar gaat jouw verhaal dan ook over. Ben jij de gangmaker geweest? De initiator? De vraagbaak? De kritische? De positivo? De afmaker? De leider? De ideëenmaker? De verbinder? De……

Wanneer je in sollicitatiegesprek zit of, je bent met een opdrachtgever in gesprek over een opdracht, is er altijd wel een moment waarop je gesprekspartner vraagt om voorbeelden als bewijslast dat je kan wat je zegt te kunnen. Ze willen voorbeelden van jouw expertise.

Wat ze in werkelijkheid vragen is: vertel mij een verhaal dat illustratief is voor wie jij bent en wat je hebt bereikt. Een verhaal over jouw overwinningen maar ook over jouw nederlagen; heldenverhalen dus. Een verhaal dat onthouden wordt. Want in het dagelijkse leven is ons leven een aaneenrijging van overwinningen en nederlagen.

 

Je CV is een optelsom van verschillende verhalen over overwinningen en nederlagen.

Dat klinkt misschien gek. Want wie heeft het nou in zijn CV over “nederlagen” ?!

Dat hoeft dan ook niet.

Anekdoot

Laatst ging ik een klant kritisch bevragen over het resultaat van een functie. Een functie die hij drie jaren had bekleed. Hij vertelde, beschaamd,  dat het eigenlijk allemaal was mislukt. Door de hele situatie te ontleden in de vorm van verschillende kenmerkende verhalen en deze stapsgewijs te reconstrueren en te analyseren,  konden we toch lessen en resultaten distilleren uit, wat hij noemde, een mislukte situatie. 

Wanneer je uit een nederlaag iessen haalt, plaats je deze in een ander perspectief. Hoe je met de nederlaag omgaat krijgt een prominente rol. Soms is een nederlaag belangrijker dan een overwinning en zit in de nederlaag ook winmomenten. 

Terugblik en vooruitblik: Wanneer je kijkt naar de opdracht in les 1 over je mindset, ambities, kennis en kunde, ga dan op zoek naar kenmerkende verhalen om jouw kennis, mindset en kunde te illustreren.

De methodiek die je gebruikt om het verhaal te vertellen of op te schrijven, is een een bekende Storytelling methodiek. Deze is afgeleid van een onderzoek van Joseph Campbell, mytholoog. Deze methodiek heet de reis van de held (the hero’s journey) en omvat 12 stappen. Ik bracht ze terug naar 8 stappen.

  1. De held: In welke rol of functie zat jij?
  2. Krijgt een oproep tot actie: Wat voor bijzondere taak, project, opdracht moest je klaren
  3. Geeft daar gehoor aan: Hoe ben je ermee aan de slag gegaan? Welke activiteiten.
  4. Ervaart toch weerstand: Tegen welke belemmeringen ben je aangelopen?
  5. Verslaat de draak (symbool voor belemmeringen) en bereikt zijn doel: Wat heb je uiteindelijk bereikt? Wat is je resultaat geweest?
  6. Haalt daar lessen uit: Wat heb jij ervan geleerd? Welke inzichten kreeg je?
  7. Deelt deze met zijn omgeving: Wat heb jij met het geleerde gedaan?
  8. De held is door deze reis veranderd: Hoe heeft het jou veranderd?

 Hoe gebruik je storytelling voor…

     …JE CV EN DAARBUITEN:

    De stappen in deze methodiek kan je als volgt gebruiken

    • Stappen 1 – 2: kunnen inzicht geven in de zwaarte van je rol, je scope, je taak. Zoals grootte van een team waar je leiding aan geeft type klanten waar je voor werkt, omvang van een opdracht, impact, budget etc.
    •  Stappen 1 – 3: deze stappen geven inzicht in je rol en je aanpak. In sommige functies is het krachtig om in je CV ook iets te zeggen over je aanpak. Je aanpak geeft inzicht in je competenties en in hoe jij dit inzet.

    • Stappen 1 – 5:  deze verhaalstappen geven je inzicht in je resultaten. Dit verhaal ga je vervolgens zo kernachtig mogelijk samenvatten voor je CV. Voorbeeld:
      It-implementatie traject bij het Ministerie van Defensie succesvol begeleid.
      95% van mijn coachklanten vonden in 2019 een baan.
    • Stappen 6 – 8: zijn stappen die jou helpen om te reflecteren op het verleden om wellicht de keuzes voor de toekomst aan te scherpen. Keuzes die bepalend zijn voor wat voor werk je wilt doen en voor wie.
    • Stappen 1 – 8: helpen jou om mooie verhalen als spraakmakende en kenmerkende voorbeelden  voor te bereiden voor – en te vertellen tijdens een sollicitatiegesprek. Een verhaal vertellen i.p.v. pitchen.

    … HET KIEZEN VAN DE JUISTE BEELDEN.

    Je trekt de aandacht met beelden die jouw persoonlijkheid benadrukken. Beelden van je hobby: fietsend, hardlopend, sleutelen aan auto’s, schilderen, spelen met je kinderen, diepzee duiken. het kan allemaal!

    Maar ook de foto van jezelf (kom ik later op terug), wees niet bang om creatief te zijn. Als je dat van jezelf vindt, laat dit dan tot uiting komen in de beelden die je kiest of schiet. Deze beelden vertellen jouw verhaal.

     

    …. HET THEMA IN JE (VIDEO) CV 

    Wanneer je jouw kenmerkende verhalen hebt verzameld en uitgeschreven welke thema is dan merkbaar? Wat is het algehele thema van je CV? Wil je als de menselijke professional overkomen? De verbindende leider? De authentieke coach? In metaforen: de leeuwin… Praat erover met mensen die jou goed kennen en misschien ook met jou hebben gewerkt. Maar ook familie en vrienden.

    Bonus Tip!!

     …. HET ILLUSTREREN VAN JE COMPETENTIES, JE KENNIS EN KUNDE TIJDENS EEN SOLLICITATIEGESPREK. HOE VERTEL JE HET VERHAAL I.P.V. EEN LIJSTJE OF EEN OPSOMMING.

    Dezelfde verhalen zijn prachtige (STARR – situatie, taak, actie, resultaat en reflectie) voorbeelden die je tijdens sollicitatiegesprekken kan gebruiken. Misschien heb je daar wel eens van gehoord?

    Wanneer je een verhaal vertelt met de Storytelling en STARR methodiek heb je een mooie opbouw van kop, romp en staart. Onderstaande 3 stappen is een overzichtelijk verhaalmodel of verhaalpatroon.

     ♦ Kop: Setting the scene 

    De context van je rol en je taak schetsen zodat je gesprekspartner(s) deze als een film voor zich zien. Wat was je functie en welke “problemen”, situatie, ellende, trof je aan. Waar gaf je dan gehoor aan. Dus de oproep om iets te doen. Het gaat hier dus om de stappen 1 en 2 die hierboven vermeld staan. 

    “Ik weet nog heel goed…
    “Het was 2010 en we zaten aan tafel…
    “Het eerste wat mij opviel…

    ♦ Romp: Adventure/Battle

    Hoe heb je het probleem aangepakt? Welke activiteiten heb je ondernomen? Wat ben je aan weerstand en belemmeringen onderweg tegengekomen? In jezelf? In je omgeving? Wat is het resultaat geweest? Ook dit vertel je met alle zintuigen.

    ♦ Staart: Resolution/Change

    Als je erop terugkijkt wat heb je geleerd? Zou je dezelfde aanpak weer kiezen? Hoe ben jij veranderd? Hoe is je omgeving veranderd? Wat doe je nu wat je daarvoor niet deed? Wat weet je nu wat je daarvoor niet weet? Wie ben je nu geworden door deze situatie? En, wat heeft jouw gesprekspartner daaraan? Hoe ga jij zijn of haar wereld veranderen?

     

    DUS EVEN SAMENVATTEN…

    Resultaten uit het verleden is een garantie voor de toekomst

    Storytelling in je CV is het inzetten van verhalen uit het verleden als een garantie voor de toekomst. Verhalen die achter jouw resultaten zitten. Verhalen die achter jouw beelden zitten. Deze verhalen staan niet volledig en letterlijk in je CV maar geven jou relevante materiaal voor de inhoud van je CV. 

    Deze verhalen helpen jou om een rode draad te vinden en het thema van je CV te vinden. 

    Storytelling is ook je eigen verhalen begrijpen.

    Storytelling is met je verhaal verbinding maken met de ander

    Wanneer je dit kan is storytelling de mooiste methodiek om te gebruiken tijdens een sollicitatiegesprek. Maar ook om in meerdere delen van je leven en werk te gebruiken. Daar heb ik weer andere programma’s voor ?.

     

    TOP!

    Als je deze les goed aanpakt, dan ben je hier even zoet mee. Neem er echt de tijd voor om je verhalen op te schrijven en te analyseren. 

    Ga daarna lekker uitwaaien, wandelen en ga dan weer met frisse moed aan de slag.

     

     Goed bezig!

     

    Succes! 

    Waheeda

    Translate »
    Wat onze klanten zeggen
    19 beoordelingen