De verhalen die wij aan anderen vertellen bepalen de indruk en impact die wij maken. De verhalen die anderen onthouden kunnen evolueren tot signature stories. Verhalen die kenmerkend zijn voor jou. De vraag is of deze verhalen jou recht doen.
Wil je onthouden worden zoals je nu onthouden wordt? Wil je de indruk en impact maken die je nu maakt? Hoe kom je daarachter?
Je gaat verhalen ophalen bij de mensen die jij vertrouwt en die jou een eerlijk onverpakt antwoord gaan geven. Je kan ze hier eerst over bellen. Wanneer je enige bezwaar of kwetsbaarheid voelt om ze te benaderen en, om te vragen dit voor je te doen, onthoud het volgende: om hulp vragen is een cadeau. Je zegt impliciet tegen de ander dat je hem/haar zoveel vertrouwt dat je hen jouw kwetsbaarheid toevertrouwt.
Stel de volgende mail op voor 3 familieleden, 3 vrienden, 3 klanten/collega’s. Vraag ze om binnen een week te reageren.
Lieve……,
Zoals ik je heb verteld volg ik een storytelling programma geheten soulful signature stories om erachter te komen welke verhalen mij kenmerken en, hoe en wanneer ik ze in een professionele setting kan gebruiken. Daarom ben ik benieuwd naar de verhalen die jij van mij hebt onthouden of over mij aan anderen zou vertellen.
Je helpt mij enorm als je onderstaande vragen beantwoordt:
1. Als je mij moet vergelijken met een dier of een voorwerp, welke schiet jou te binnen en waarom?
2. Welke impact heb ik in onze relatie?
3. Wil je mij daar een concreet voorbeeld van geven?
4. Als je mij aan anderen zou introduceren, welk verhaal vertel je?
5. Heb ik jou wel eens een verhaal verteld dat je hebt onthouden? Welk verhaal is dat en waarom heb je dit onthouden.
Ik zou het heel fijn vinden als je deze vragen binnen een week beantwoordt. En natuurlijk laat ik je zien wat ik ermee heb gedaan.
Lieve groet,…..
Natuurlijk kan jij je eigen mail opstellen maar dan heb je hier al een voorbeeld dat jou op weg helpt.
De uitkomst van jouw onderzoek verwerk je in het tabel in je werkboek onder het hoofdstuk ‘Story Collecting’. De verhalen zullen een rode draad hebben. Wanneer je in dit hoofdstuk niet voldoende pagina’s hebt om je materiaal te verwerken, gebruik dan de extra notitie bladeren in je werkboek. Of, voeg zelf losse bladen toe. Deze kan je erin plakken of nieten.
Wat ontdek je?
Is het herkenbaar of een verrassing?