Wij onthouden onze ervaringen en belevingen in verhaalvorm. Jouw CV is een samenvatting van jouw verhalen. Verhalen over je werk, verhalen over hoe je ergens expert in bent geworden, verhalen over je interesses, je bijdrage aan de maatschappij, je kennis, je kunde, je lessen, hoe je geworden bent wie je nu bent…
Curriculum Vitae is Latijns voor levensloop. Je CV is dus meer dan alleen verhalen over je werk.
Storytelling is Engels voor verhalen vertellen. Een veel gebruikte methodiek in de reclame- en marketingwereld.
In jouw CV gaat het om jouw persoonlijke en
professionele verhalen.
Jij bent dan de protagonist, de held in deze verhalen. Wanneer ik dit aan klanten vertel als we naar werkverhalen kijken, is vaak hun eerste reactie: maar dat heb ik niet alleen gedaan dat hebben we samen gedaan.
Als je onderdeel uitmaakt van een team doe je natuurlijk dingen samen en streef je samen een doel na. Toch heb je in dat team een specifieke rol gehad en daar gaat jouw verhaal dan ook over. Ben jij de gangmaker geweest? De initiator? De vraagbaak? De kritische? De positivo? De afmaker? De leider? De ideëenmaker? De verbinder? De……
Wanneer je in sollicitatiegesprek zit of, je bent met een opdrachtgever in gesprek over een opdracht, is er altijd wel een moment waarop je gesprekspartner vraagt om voorbeelden als bewijslast dat je kan wat je zegt te kunnen. Ze willen voorbeelden van jouw expertise.
Wat ze in werkelijkheid vragen is: vertel mij een verhaal dat illustratief is voor wie jij bent en wat je hebt bereikt. Een verhaal over jouw overwinningen maar ook over jouw nederlagen; heldenverhalen dus. Een verhaal dat onthouden wordt. Want in het dagelijkse leven is ons leven een aaneenrijging van overwinningen en nederlagen.
Dat klinkt misschien gek. Want wie heeft het nou in zijn CV over “nederlagen” ?!
Dat hoeft dan ook niet.
Anekdoot
Laatst ging ik een klant kritisch bevragen over het resultaat van een functie. Een functie die hij drie jaren had bekleed. Hij vertelde, beschaamd, dat het eigenlijk allemaal was mislukt. Door de hele situatie te ontleden in de vorm van verschillende kenmerkende verhalen en deze stapsgewijs te reconstrueren en te analyseren, konden we toch lessen en resultaten distilleren uit, wat hij noemde, een mislukte situatie.
Wanneer je uit een nederlaag iessen haalt, plaats je deze in een ander perspectief. Hoe je met de nederlaag omgaat krijgt een prominente rol. Soms is een nederlaag belangrijker dan een overwinning en zit in de nederlaag ook winmomenten.
Terugblik en vooruitblik: Wanneer je kijkt naar de opdracht in les 1 over je mindset, ambities, kennis en kunde, ga dan op zoek naar kenmerkende verhalen om jouw kennis, mindset en kunde te illustreren.
De methodiek die je gebruikt om het verhaal te vertellen of op te schrijven, is een een bekende Storytelling methodiek. Deze is afgeleid van een onderzoek van Joseph Campbell, mytholoog. Deze methodiek heet de reis van de held (the hero’s journey) en omvat 12 stappen. Ik bracht ze terug naar 8 stappen.
…JE CV EN DAARBUITEN:
De stappen in deze methodiek kan je als volgt gebruiken
… HET KIEZEN VAN DE JUISTE BEELDEN.
Je trekt de aandacht met beelden die jouw persoonlijkheid benadrukken. Beelden van je hobby: fietsend, hardlopend, sleutelen aan auto’s, schilderen, spelen met je kinderen, diepzee duiken. het kan allemaal!
Maar ook de foto van jezelf (kom ik later op terug), wees niet bang om creatief te zijn. Als je dat van jezelf vindt, laat dit dan tot uiting komen in de beelden die je kiest of schiet. Deze beelden vertellen jouw verhaal.
…. HET THEMA IN JE (VIDEO) CV
Wanneer je jouw kenmerkende verhalen hebt verzameld en uitgeschreven welke thema is dan merkbaar? Wat is het algehele thema van je CV? Wil je als de menselijke professional overkomen? De verbindende leider? De authentieke coach? In metaforen: de leeuwin… Praat erover met mensen die jou goed kennen en misschien ook met jou hebben gewerkt. Maar ook familie en vrienden.
Bonus Tip!!
…. HET ILLUSTREREN VAN JE COMPETENTIES, JE KENNIS EN KUNDE TIJDENS EEN SOLLICITATIEGESPREK. HOE VERTEL JE HET VERHAAL I.P.V. EEN LIJSTJE OF EEN OPSOMMING.
Dezelfde verhalen zijn prachtige (STARR – situatie, taak, actie, resultaat en reflectie) voorbeelden die je tijdens sollicitatiegesprekken kan gebruiken. Misschien heb je daar wel eens van gehoord?
Wanneer je een verhaal vertelt met de Storytelling en STARR methodiek heb je een mooie opbouw van kop, romp en staart. Onderstaande 3 stappen is een overzichtelijk verhaalmodel of verhaalpatroon.
♦ Kop: Setting the scene
De context van je rol en je taak schetsen zodat je gesprekspartner(s) deze als een film voor zich zien. Wat was je functie en welke “problemen”, situatie, ellende, trof je aan. Waar gaf je dan gehoor aan. Dus de oproep om iets te doen. Het gaat hier dus om de stappen 1 en 2 die hierboven vermeld staan.
“Ik weet nog heel goed…
“Het was 2010 en we zaten aan tafel…
“Het eerste wat mij opviel…
♦ Romp: Adventure/Battle
Hoe heb je het probleem aangepakt? Welke activiteiten heb je ondernomen? Wat ben je aan weerstand en belemmeringen onderweg tegengekomen? In jezelf? In je omgeving? Wat is het resultaat geweest? Ook dit vertel je met alle zintuigen.
♦ Staart: Resolution/Change
Als je erop terugkijkt wat heb je geleerd? Zou je dezelfde aanpak weer kiezen? Hoe ben jij veranderd? Hoe is je omgeving veranderd? Wat doe je nu wat je daarvoor niet deed? Wat weet je nu wat je daarvoor niet weet? Wie ben je nu geworden door deze situatie? En, wat heeft jouw gesprekspartner daaraan? Hoe ga jij zijn of haar wereld veranderen?
Resultaten uit het verleden is een garantie voor de toekomst
Storytelling in je CV is het inzetten van verhalen uit het verleden als een garantie voor de toekomst. Verhalen die achter jouw resultaten zitten. Verhalen die achter jouw beelden zitten. Deze verhalen staan niet volledig en letterlijk in je CV maar geven jou relevante materiaal voor de inhoud van je CV.
Deze verhalen helpen jou om een rode draad te vinden en het thema van je CV te vinden.
Storytelling is ook je eigen verhalen begrijpen.
Storytelling is met je verhaal verbinding maken met de ander
Wanneer je dit kan is storytelling de mooiste methodiek om te gebruiken tijdens een sollicitatiegesprek. Maar ook om in meerdere delen van je leven en werk te gebruiken. Daar heb ik weer andere programma’s voor ?.
TOP!
Als je deze les goed aanpakt, dan ben je hier even zoet mee. Neem er echt de tijd voor om je verhalen op te schrijven en te analyseren.
Ga daarna lekker uitwaaien, wandelen en ga dan weer met frisse moed aan de slag.
Goed bezig!
Succes!
Waheeda